Artist reviews

Anmeldelse af Martin Sloths litografi  nr.149

Af Erik Kaare Danmark er et landbrugsland, ingen tvivl om det, det sidder i sind og sprog – selv os altankassebrugere lytter med ægte interesse til for­middagens landbrugsudsendelser og er blevet dus med vintersædens fordel frem for raps – som ellers hidtil har stået sig helt godt. Vi er er stolte af vores jorde, hvadenten…

Anmeldelse af Vasconcellos’ litografi nr. 176

Af Jakob Gormsen  Det første der slår en, når man ser Vasconcellos' litografi er farverne, der er i gule og brune nuancer iblandet gråt – hvor det hvide papir får lov til at spille med i raffinerede lysvirkninger. Det giver billedet en hektisk udstråling. Hertil bidrager også de mange varierede firkanter i dør, vægge, paneler,…

Anmeldelse af Jørn Grynnerups træsnit nr. 77

Af Jakob Gormsen Jørn Grynnerups træsnit viser et bakket høst- landskab ved solfaldstide, hvor aftenklokken ringer fred. Trykt i varme, gyldne farver med afdæmpede strejf af rødt,  blågråt og lys okker. Overtryk skaber levende linjer og frodige nuancer, så også kiggeren oplever et stykke natur. Billedet domineres helt af det udstrakte landskab, som stiger op…

Anmeldelse af Johny Wilslews litografi nr. 108

Af Eric Kaare Johny Wilslev holder af former og rytme, noget der turde fremstå med al ønskelig tydelighed i hans litografi til Kunstklubben. "Maskebal" er den titel Wilslev har givet sit værk. Ballet fornemmer man i de stærke klare og glade farver, og ballet bliver ydermere underbygget gennem de slyngede rytmiske former. Former der vikler…

Palle From anmeldelse nr. 77

<p><em>Af Jakob Gormsen</em></p><p>Kunstklubbens litografi af Palle From er slet og ret en elefant, m&aring;ske en elefantunge. Det er ikke til at tage fejl af, og tegnet med kul, s&aring; motivet fremst&aring;r sort mod det hvide papir. Selve tegningen af dyret er dygtigt og detaljeret gjort. Og hvad s&aring;? Betragt en gang lyset i dyrets store…

Anmeldelse af Knud Hansens radering nr. 136

Af Jakob Gormsen  Knud Hansens koldnålsradering er tilsyneladende meget enkel i sin komposition. Tre ret massive skraverede lodrette former (stolperne), to vandrette tætte linjer med tre mørke kugler, hvorfra igen to lodrette ujævne former stiger op. Det hele forbundet med tynde streger (ledningerne) forsynet med flere rækker klumper (fuglene). Men kompositionen er også billedets rytme,…