Af Eric Kaare
Hvad ser du på billedet eller rettere billederne?
– En trappe, en mur, en stump blå himmel og en gren, en sommerfugl – de sidste ting, der synes underlige og ude af proportion med resten af billedet.
Hvordan har du det med trapper? – Tag nu eksempelvis trappen her, en marmor-trappe bred og magtfuld. – For denne anmelder er den slags trapper som regel forbundet med uvenlige ting af bureaukratisk art. Prøv blot at se opgange til borgmester- og kommunekontor
Hvad ser du på billedet eller rettere billederne?
– En trappe, en mur, en stump blå himmel og en gren, en sommerfugl – de sidste ting, der synes underlige og ude af proportion med resten af billedet.
Hvordan har du det med trapper? – Tag nu eksempelvis trappen her, en marmor-trappe bred og magtfuld. – For denne anmelder er den slags trapper som regel forbundet med uvenlige ting af bureaukratisk art. Prøv blot at se opgange til borgmester- og kommunekontor og lignende – det er som om, alvoren allerede er understreget i det antal trin du skal forcere, før du når den egentlige indgang.
Men selvfølgelig – trappers opringelige formål er jo at gøre opgangen nemmere, at føre dig over forhindringer i nøje tilrettelagte tempi – et trin af gangen.
Det er nok også det, trappen skal gøre her i billedet, føre dig ind i den verden, der må findes bag den bastante mur.
En verden der må være varm, ren og frodig, se bare den klare blå himmel og kæmpevæksten, der sammen med det eksotiske insekt lokker os til at bestige trappen og kikke ind i – måske fantasiens have.
Eller en billed-rebus, der fortæller, at der er håb forude og at det kan betale sig at holde ud. Billed-rebus'er er netop typisk Mogens Egil'sk.