Artist reviews

Anmeldelse af Knud Dues Heliografik nr.63.

Af Jakob Gormsen Kunstklubbens tryk er Knud Dues første arbejde i den teknik, som hedder heliografik, hvor en tushtegning overføres spejlvendt med sort litografisk kridt på et stykke gennemsigtig plastik med ru overflade. Det kan lade sig gøre at fæstne motivet direkte i naturen – og man kan så trykke direkte uden komplicerede mellemled, og…

Anmeldelse af Erik Heides linoleumssnit nr. 58

Af Jakob Gormsen Erik Heide er mest kendt som en af vore betydeligste billedhuggere, hvis skulpturer findes i byer og institutioner over hele landet. Hertil kommer en lang række udsmykninger af kirker f.eks. Møllevangskirken i Arhus, Kragelund kirke ved Silkeborg, Skalborg kirke, Gørding kirke, Ellevang kirke, Vind kirke og Ravnsborgkirken i Viby. Erik Heide har…

Anmeldelse af Ejvind Schaldemoses litografi nr. 56

  Af Jakob Gormsen En række portrætter af forstenede ansigtsudtryk er placeret i et stort nøgent landskab. Portrætterne er ikke til at tage fejl af, hvert har sin karakter og sine kendetegn. Fælles for dem er tomheden i udtrykket! Et er bygget op, som var dets enkelte dele stumper af en maskine, selv tårerne bliver…

Anmeldelse af Jørgen C. Rasmussens litografi nr. 48

Af Jakob Gormsen Ud af et landskab dækket med højt græs træder ansigterne af fem personer i to grupper, alle mænd med alvorlige ansigter, der ser på en let ludende mandsfigur i billedets midterakse. Han ser ingen steder hen. Vi har følelsen af at overvære en henrettelsesscene. Billedets komposition er en række cirkler indeni hinanden…

Anmeldelse af Morten Skovmands stentryk nr. 47

Af Jakob Gormsen  Hvert eneste stentryk er trukket gennem pressen af Morten Skovmand selv, og det gør, at den sorte farve får en sjælnden tæthed og "glød". Denne sorte fortættethed skaber billedets liv og bevirker også, at papirets hvide farve får sit eget selvstændige liv. Kontrastvirkningen er meget følelsesladet, hvilket igen understreges af billedets motiv,…

Anmeldelse af Poul Steffensens træsnit nr. 39

Jacob Gormsen Poul Steffensen begyndte som maler, men blev hurtigt tiltrukket af grafikken og fandt heri sin egen udtryksform. I mange år skar han træsnit af danske romanske landsbykirker – ialt mere end 200 – alle skåret på stedet for at kunne gengive tyngden af sten, atmosfæren og oplevelsen direkte – derfor bliver disse tryk også…

Anmeldelse af Maria Thorsens zinkografi nr. 11

Af Jakob Gormsen Maria Thorsen kalder sig selvet stregmennesker – og et sådant vælger mest den sort-hvide udtryksform, mens en kolorist bliver maler. At Marie Thorsens naturlige udtryksform er ætsningen hænger sammen med hendes oplevelse af stregen til at skabe form og rum med. Over hendes tryk hviler en skulpturel tyngde – men også levende…

Anmeldelse af Mogens Hoff litografi nr. 171

Af Jacob Gormsen Mogens Hoff er kendt af Kunstklubbens medlemmer, som en kunstner, der viser sine motiver på en realistisk måde, byggende på en set eller sanset oplevelse og givet udtryk i en hurtig nedfældning næsten af en skitseagtig karakter på plade og papir. Her er motivet en flok fouragerende måger på en strandbred, fyldt…