<p><em>Af Jakob Gormsen</em>&nbsp;</p>Det f&oslash;rste der sl&aring;r en, n&aring;r man ser Vasconcellos&#39; litografi er farverne, der er i gule og brune nuancer iblandet gr&aring;t – hvor det hvide papir f&aring;r lov til at spille med i raffinerede lysvirkninger. Det giver billedet en hektisk udstr&aring;ling. Hertil bidrager ogs&aring; de mange varierede firkanter i d&oslash;r, v&aelig;gge, paneler, b&oslash;ger, billeder, papir&nbsp;osv. Og ikke mindst de mange vandrette linjer sat op mod lodrette. <p align=”justify”>Selv om kompositionen kan virke noget stram og tung, er den i virkeligheden meget levende og raffineret med en stor variation i former og flader og med et indbyrdes samspil og modspil. </p><p>Selve motivet er et dagbogsnotat, som det fremg&aring;r af mappen p&aring; gulvet. </p><p>Kunstnerens erindring om en hyggelig eftermiddag med et par glas vin og en &oslash;m scene, hvor b&aring;de livets barske vilk&aring;r (regningerne gennem brevspr&aelig;kken) og det kr&aelig;vende arbejde glemmes. </p><p>Det er et virkelig godt og flot billede, utroligt levende i sine meget faste linjer sat op mod tings og menneskers former. </p><p>Det er et litografi som helt af sig selv vil tiltr&aelig;kke sig opm&aelig;rksomhed, og som blikket vil vende tilbage til, hvis det h&aelig;nger p&aring; en v&aelig;g. Det tvinger helt af sig selv beskueren til at tage stilling, ogs&aring; til billedets kunstneriske kvaliteter, der er ubestridelige.&nbsp;&nbsp;</p>