Af Jacob Gormsen

Mogens Hoffs litografier er kendt af de fleste, og hans billeder skaber daglig glæde i de omgivelser, hvori de hænger.

Selv om det ikke er tydeligt, spiller motivet i Mogens Hoff’s billeder en underordnet rolle. Det vigtigste er billedets samlede udstråling, hvor motivet – eller det, som billedet forestiller –  nok er væsentligt, men hvor kunstneren samler sig omkring lysets og skyggernes udstråling med alle de nuancer i farver og former, som netop det sted, hvor motivet er hentet fra, rummer. Netop det bliver så den problematik, kunstneren forsøger at sætte i system med linjer, former og farver. Det er udfordringen, og det færdige billede svaret! Det gælder også disse to tryk (182 A og 182 B).

Motivet er enkelt og næsten banalt: Et par både i kunsten og privatlivet kendte situationer fra havelivet. Familien er samlet en solfyldt eftermiddag til snak og leg på plænen under større træers skygge – eller til et herligt hvil efter god mad og vin. Menneskeligt trygge og varme billeder, der indeholder glæde og fællesskab. Noget godt!

Men det vigtigste er det levende, bevægelige lys, som siver ned mellem grønne blade, mørke grene og brune stammer – med strejf af gult, rødt, blåt og lilla.