Af Jakob Gormsen

Et ubarmhjertigt, men nødvendigt billede.

Her er noget, som skal vises, også ud fra en kunstners intuition.

Grundlaget for Jørgen Teik Hansens litografi er akvarellens, hvor vandfarverne er ført på med en bred pensel, i hurtige rappe strøg og med så meget vand i penselen, at farverne får lov til at flyde ud og danne sære former og figurer.

Meget ofte løber farverne ind i og ind over hinanden og giver levende virkninger af bevægelse og hvirvlende uro.

Enkelte linjer, måske grundridset, er trukket op med blåt og sort oliekridt, og på enkelte flader er oliekridtet lagt ned for at dæmpe f.eks. en gul – og nogle steder er det ridset hidsigt i oliekridtet med en spids genstand.

De dominerende farver er gul, orange, blodrød, gråblå og sort, og de danner i fælleskab billedets elementer – og disse drages mod hinanden samtidig med, at de frastødes af hinanden og i alle mulige retninger og ind i billedet og ud af det på samme tid.

Ved første øjekast kan kompositionen føles meget løs – ja, næsten som om der ingen fandtes. Men der er en endog meget fast og bevidst komposition i billedet og får man fat i den opdager man, at billedet er noget i sig selv – lever om man vil.

Formerne bliver til figurer i et solsvedent landskab med en blytung himmel over en gruppe mennesker – oven i købet med forskellige følelsesmæssige udtryk malet i ansigterne.

Sort trods, angstens og smertens skrig, råb om hjælp, knokkelføden som venter, bøn om at få sulten stillet – den tomme madskål nederst i billedet  – samtidig med at to hænder fatter om et kvindebryst.

Men ud fra de menneskelige former og sammensætningen af dem kan enhver beskuer selv vælge sin indgang til og udgang af billedet og bliver forhåbentlig derved meget klogere på vold og død, sult og nød, og på elendighed – men også på ubarmhjertighed og følelsesmæssig kulde i et skoldhedt billede.

Set på den måde er litografiet meget aktuelt og politisk bevidst – og sit engagement i de samfundsmæssige uretfærdigheder viser kunstneren gennem sin temperamentsfulde farvelægning og effektfyldte penselføring.
Et billede der er svært at komme udenom!

.