Af Jakob Gormsen

Boye Givskovs store litografi er et ganske enkelt og ligetil billede, hvor motivet er maleren i færd med at male sin nøgne pigemodel. På paletten ligger tre kraftige farveklatter; en dybblå over en grå, en varm gul og en glødende rød og lidt hvidt. Ovenud af paletten stritter seks pensler i en levende rytme. Men ellers udstråler billedet blåt på en let rødlig grund – men lagt på litografstenen på mange forskellige måder – og ofte ovenpå blågrå flader, skabt af oliekridtets sider. Og så er der pigens rødgule hud, hvor der også med en nænsom og kærlig hånd er lagt blåt på i striber, og hendes varme gule hår – hvor striberne samler sig i den tykke fletning ned over nakken og ryggen. Men maleren sidder i sine egne tanker og ses i profil. De to ser ikke på hinanden, men en smule forbi hinanden. Pludselig bliver det et undseeligt og lidt sky billede – fyldt med en ren indre blufærdighed. Hertil bidrager linjespillet – pigens aflange runde hoved, de sænkede skuldre og linjerne, der til venstre løber ned i albuen og fortsætter over hoften og videre ned i låret og i venstre side linjen mellem kroppen og højre arm, som retter sig ud ned over låret. Bølgelinjerne mellem ballerne og den sarte streg mellem lårene. Linjerne, som skaber pigen som et stort kærtegn, står i kontrast til de tætte tykke sorte streger lagt på med en fast hånd, som følger malerens ryg ned langs skammelen – og modsat antydes staffeliets nederste kant.

Boye Givskov kan med en kvalitativ teknisk brug af det enkle materiale oliekridtet få et billede til at leve. Han kan med farven – linjerne og formen (firkanterne) skabe liv – og 'noget, som jeg lidt banalt vil kalde et dejligt billede, men selve billedet er hverken i det tekniske, i motivet eller i indholdet banalt. Langt fra.

Måske siger billedet også noget om koncentrationen og ydmygheden overfor stof og materiale i den kunstneriske proces. Det samspil mellem det kunstneren vil, hans ide og så det færdige resultat.

Det er i hvert fald ikke så let at arbejde med oliekridtet som materiale, som de fleste tror. I virkeligheden er det drønende svært. Men her er vist, hvordan der med enkle midler kan skabes god kunst. Med streg under kunst!