Af Jakob Gormsen
Erik Heide er mest kendt som en af vore betydeligste billedhuggere, hvis skulpturer findes i byer og institutioner over hele landet. Hertil kommer en lang række udsmykninger af kirker f.eks. Møllevangskirken i Arhus, Kragelund kirke ved Silkeborg, Skalborg kirke, Gørding kirke, Ellevang kirke, Vind kirke og Ravnsborgkirken i Viby. Erik Heide har i sine arbejder i kirken en ydmyg og stille holdning overfor det rum, tingene befinder sig i, og holder sig i et enkelt og klart formsprog med et tydeligt symbolindhold, der aldrig virker påtrængende, men som virker alene ved sin kunstneriske kvalitet. I sine skulpturer uden for kirkerum arbejder Heide meget med motivet fugl og bur, eller kranier af fugle eller får støbt i støbejern. Hans motivverden bliver dermed noget med frihed og bundethed, livet og døden.
Trykket er et linoleumssnit med et letgenkendeligt motiv: en rasende hund der springer ud fra en skov eller en have visende tænder og rejsende børster fanget midt i en voldsom bevægelse (derfor de tre forben) - et vildt blik og en piskende hale. Landskabet er skitseret ved skæring, der skaber lys men også forstærker hundens bevægelse - fastholder den. Hold blikket fast på hunden - og læg mærke til hvordan landskabet bevæger sig i store cirkler. Hertil bidrager også de to grå farver, den sorte tryksværte - og papirets hvide farve som alene slår igennem i hundens krop. Snittene i hundens krop er skarpe og kantede og understreger det voldsomme og brutale, men også det smertelige og uundgåelige.
At tolke billedet står enhver frit, men det handler om meget mere end det, man umiddelbart ser. Rovdyret inden i os.